De overstap...
Altijd geroepen dat ik nooit zou roken. Tot die ene avond op cafe met een pintje (of 2) teveel op.
"Mag ik ook een safke?"
-"Tuurlijk!" [doet pakje opnieuw open en schud er eentje uit, zelfgerold]
-"Merci!"
En een paar avonden later betrap ik mezelf erop een pak roltabak en blauwe Rizla in de nachtwinkel te halen vooraleer ik uitga. Verdomme.
Vanaf dan ben ik van mening dat je als persoon dan bent 'begonnen' met roken. De dag dat je je eigen pak sigaretten gaat halen. Of je nu 1 sigaret per uur of 1 per week rookt, maakt mij daarom niet uit. Je rookt.
Ik vanaf toen dus ook, die avond een vijftal jaar geleden.Tigra, was mijn merk. "Belgisch". Zelf ook maar aan het rollen geslagen omdat het 'stoer' lijkt. En goedkoper is.
Tijdens mijn werkperiode als 'DSL-guy' had ik de tijd niet om een saf te rollen, dus maar overgeschakeld op de duurdere filters.
En dat zo een hele tijd door tot afgelopen oktober. Sinds ik naar Schotland ben verhuist, heb ik mijn geld bijna letterlijk opgerookt. Een pakje van 20 sigaretten kost hier zomaar 10 Britse Pond! Da's bijna 14 EUR! Zelfs aan 10-12 sigaretten per dag voel je het er snel doorgaan.
En dus ben ik met mijn verse salaris op 1 oktober naar zo'n vape-shop (die hier in Glasgow sneller de grond worden uitgestampt dan je zou kunnen inbeelden) getrokken...en die smeerden mij een vape-pennetje aan.
Zoiets.
En ik moet zeggen, het werkt! Had er een flesje e-liquid bijgekregen, dus samen met de beste man in de shop even alles klaargemaakt, betaald en naar huis gewandeld. Beetje twijfelen. "Zou ik nu vapen? Lijkt toch zo stom?" Achja. Zin in een sigaret dus een paar trekjes van die vape genomen. Zin weg. "Goed genoeg. En het smaakt verdomd veel beter ook. En wedden dat mijn vriendin straks niet klaagt over de stank? En zoveel goedkoper!"
En ja hoor, er komen hier geen sigaretten meer in.
Laatst dat ik een sigaretje rookte (batterij van de pen was leeg) vond ik het zo smerig. Foei.
Dus, wat is dat vapen nu?
Dat is:
de e-liquid (een combinatie van plantaardige glycerol, propyleenglycol, nicotine en eventueel een smaakje zoals aarbei, vanilla custard, drop ....) doe je in een tank, die je vervolgens op een 'atomizer' of verwarmingselement zet dat in (katoenen) wiek gewikkeld zit. De wiek neemt de e-liquid op, het verwarmingselement (of coil) verhit het natte katoen dat op zijn beurt verdampt en dat zuig je naar binnen.
Is het gezond? Veel minder ongezond dan roken, althans dat schijnt zo te zijn. Het is nog niet lang genoeg op de markt om de risico's op lange termijn te hebben ontdekt.
Ondertussen is de markt ook al zo groot geworden, en zijn er heuse 'cloud-chasing' competities en conventies en weet ik veel wat nog allemaal.
Zelf ben ik ondertussen ook overgestapt naar sub-ohm vaping, waar je verwarmingselement (in feite gewoon weerstanddraad) een weerstand van...juist, onder de 1 ohm heeft.
Dit heeft als effect dat de clouds die je uitblaast massief veel groter zijn, en de smaak ongelooflijk veel sterker naar voor komt. Waar dat met de vape-pen nog slechts een nasmaak was van een snoepje ter vergelijking, in mijn ervaring.
Je gaat ook veel sneller door je e-liquid, maar die kan je heel makkelijk zelf maken, en zelfs als je de e-liquid koopt is vapen nog goedkoper dan roken in het VK.
Na nu dus een 3 maand 'aan de vape' te zitten, moet ik zeggen dat ik volledig ben overtuigd.
Ben zelfs een heuse fanatiekeling geworden, kan je wel zeggen. Dus hier zullen in de toekomst nog wel posts over nieuw aangeschafte 'tanks' of 'drippers' of 'mods' de revue passeren, evenals omtrent het mixen van je eigen e-liquid en andere tips daaromheen.
01-'16 Vaping 2.0
01-'16 Eerste blogpost, dus eerst wat over mezelf.
Reacties
Hoe lang gaat het duren voor er iemand DOOM op gaat spelen?
Ik bedoelde 'mods' niet als zijnde een 'modification' maar eerder een 'box mod' (je hebt ook 'mechanical mod'). Deze beestjes zorgen voor de regulatie van de elektriciteit die naar de coil gaat. (Dingen zoals elektronische beveiliging tegen kortsluiting of oververhitting etc).sw3ex schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:33:
Nooit aan gedacht dat die dingetjes ook gemod kunnen worden.
Hoe lang gaat het duren voor er iemand DOOM op gaat spelen?
De precieze werking verschilt wat en waarvoor 'mod' nu net staat (modulator?), op die vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Maar goed. Je hebt ze tegenwoordig van een simpel apparaatje waar je het voltage of het wattage aanpast tot wat geavanceerdere waarbij je zelf aan de instellingen kan prutsen. Zoals boxes met de DNA200 chip of zoals mijn huidige Smok X Cube II - ik kan de weerstandcoefficient van mijn temp control atomizers aanpassen, ik hang dat ding via Bluetooth aan mijn phone, en zo kan ik dan bv een Watt-curve instellen zodat ik bv in de eerste seconde van mijn 'puff' op x Watt zit, en dan geleidelijk verlaag (of verhoog) naar eigen voorkeur. Zo is het in de winter wel aangenaam om als je buiten staat te dampen, niet eerst even je vuur-knop te moeten inhouden eer je wat vape krijgt omdat de buitenlucht te koud is.
Maar ik zie zeker zoiets gebeuren. Alles met een computerchip in moet er tegenwoordig eens aan geloven en ik ben er zeker van dat zodra de tech het toelaat er heel interessante dingen mee kunnen gedaan worden (momenteel heb je voornamelijk monochrome displays als deze of deze. Daar kan je niet veel mee buiten misschien het hoofdmenu. ) Maar schermpjes worden goedkoper, fabrikanten moeten aandeelhouders tevredenstellen, dus ze gaan blijven innoveren en de kleurenschermpjes komen er wel aan. Niet dat je veel kan zien als je net aan het uitademen bent na een trekje
Haha, thanks! Die 'lekker informele' schrijfstijl is zeker te wijten aan het feit dat ik niet "voor" of "naar" iemand schrijf, gewoon laten vloeien en daarna eens overlezen om na te kijken of er toch niet teveel van de hak op de tak wordt gesprongen - als dit voorkomt (gaat zeker gebeuren, let er maar op (of liever niet)), alvast nu mijn excuses.kmsch schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:22:
Fijne schrijfstijl! Lekker informeel. En hoewel ik normaal een kommaneuker ben stoort het me nergens. Ik kijk uit naar volgende blogposts
Blijkbaar stoorde je het toch genoeg om het te melden
Maar goed, ik probeer, ondanks mijn "informele" (lees: flapuit) schrijfstijl wel toch wat moeite te doen met spelling en grammatica en zelf word ik ook helemaal gek van een gebrek aan punctuatie. Maar een taalexpert ben ik niet...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 januari 2016 23:49]
Ja dat had ik wel door, ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat zo'n dingen ook aangepast kunnen worden. Zal er waarschijnlijk ook mee te maken hebben dat ik zelf niet rook (behalve af en toe een sigaar).Tokkes schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:28:
[...]
Ik bedoelde 'mods' niet als zijnde een 'modification' maar eerder een 'box mod' (je hebt ook 'mechanical mod'). Deze beestjes zorgen voor de regulatie van de elektriciteit die naar de coil gaat. (Dingen zoals elektronische beveiliging tegen kortsluiting of oververhitting etc).
[…]
Dat verklaart veel. Zelf was het voor mij in het begin maar iets om van de sigaretten af te stappen.sw3ex schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:32:
. Zal er waarschijnlijk ook mee te maken hebben dat ik zelf niet rook (behalve af en toe een sigaar).
Toen ben ik begonnen met zelf coils draaien, en nu mijn eigen e-juice maken. Zelfs de nicotine laat ik veelal achterwege ('s morgens of na mijn eten meestal, anders is het gewoon 'something to take the edge off' tijdens rookpauzes op't werk en vape ik 0% nicotine.
En dan heb je sommigen die het naar een hoger niveau tillen.
https://www.reddit.com/r/coilporn
Dit is eigenlijk 'the next big thing' in sociaal geaccepteerde verslavingen?
Ik snap er niks van. Ga lekker blowen man
Ja, ik damp ongeveer ongeveer elke dag. En dan is het echt meer iets, zoals ik eerder al zei 'to take the edge off' of zoals een snoepje/kauwgum tijdens de pauze. Tenzij 's morgens of na een maaltijd, ik voel de nicotine echt mijn maag in werking stellen.Ample Energy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:47:
Maar je bent dus nog een verslaafde die elke dag rookt, alleen is het nu meer een hobby geworden in plaats van iets waarvan je zelf inzag dat het van de pot gerukt was?![]()
Dit is eigenlijk 'the next big thing' in sociaal geaccepteerde verslavingen?
Ik snap er niks van. Ga lekker blowen man
Het is meer de 'handeling' om iets naar je mond te brengen waar ik (en velen anderen) niet vanaf geraken.
Ik heb in het verleden ook al getracht te stoppen, omdat het inderdaad volledig van de pot gerukt was/is om daar zoveel geld naartoe te gooien. Dat ging, moeilijk maar dat ging.... Tot mijn bus/trein weer eens te laat was.... Voor ik het wist stond ik zelfs na 3 weken niet roken in de winkel om een pakje shag.
Maar ja, dit is het volgende in sociaal geaccepteerde verslavingen. En zoals eerder al aangehaald, liever dit dan eigenlijk roken. Gewoon al de reactie van mijn vriendin erop is de moeite waard (geen stank, geen second-hand smoke, ...)
En dat blowen doe ik ook hoor, geen nood
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 januari 2016 09:02]
Hier ben ik even niet helemaal meer mee. Ik had net verwacht dat je dan een minder sterk effect zou hebben. De coil wordt niet zo warm meer en je e-liquid verdampt daarom moeilijker als er een kleinere weerstand op zit, zou ik denken. Met een sterkere weerstand moet die meer stroom in warmte omzetten, en meer warmte is meer verdampen, toch? Ik zie waarschijnlijk wel iets over het hoofdZelf ben ik ondertussen ook overgestapt naar sub-ohm vaping, waar je verwarmingselement (in feite gewoon weerstanddraad) een weerstand van...juist, onder de 1 ohm heeft.
Dit heeft als effect dat de clouds die je uitblaast massief veel groter zijn, en de smaak ongelooflijk veel sterker naar voor komt.
Verder wel nice dat er blijkbaar nog mensen zijn die 'saf' zeggen
Wat dacht je van dat mod voor... modification staat? Dat onder gamers die term intrinsiek verbonden is met 3rd party patches kan ik ook niet helpen.Tokkes schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:28:
[...]
Ik bedoelde 'mods' niet als zijnde een 'modification' maar eerder een 'box mod' (je hebt ook 'mechanical mod'). Deze beestjes zorgen voor de regulatie van de elektriciteit die naar de coil gaat. (Dingen zoals elektronische beveiliging tegen kortsluiting of oververhitting etc).
De precieze werking verschilt wat en waarvoor 'mod' nu net staat (modulator?), op die vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven.
[...]
Je veranderd (modificeerd) iets aan je vape pen (of xbox, of ps4, of... verzin het maar).
Basis elektronica:PixelShooter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:01:
[...]
Hier ben ik even niet helemaal meer mee. Ik had net verwacht dat je dan een minder sterk effect zou hebben. De coil wordt niet zo warm meer en je e-liquid verdampt daarom moeilijker als er een kleinere weerstand op zit, zou ik denken. Met een sterkere weerstand moet die meer stroom in warmte omzetten, en meer warmte is meer verdampen, toch? Ik zie waarschijnlijk wel iets over het hoofd
vermogen [W] = stroom [A] * spanning [V]
stroom [A] = spanning [V] / weerstand [Ω]
dus: bij constante spanning [V] zal een lagere weerstand [Ω] een grotere stroom [A] bewerken. Een grotere stroom [A] zal bij constante spanning [V] een groter vermogen [W] bewerken.
Een kleinere weerstand [Ω] veroorzaakt dus een groter vermogen [W] en dus ook een grotere hoeveelheid energie [W*s=J] die opgestook wordt in de weerstandsdraad.
Wellicht intuitiever: Een lagere weerstand [Ω] is equivalent aan een hogere geleiding [Ω-1=S], een hogere geleiding [S] bewerkt een groter vermogen [W].
De hoe en waarom is mij ook niet helemaal duidelijk. Zal mijn wet van Ohm nog eens moeten nalezen... Wel is het zo dat bij sub-ohm accessoires veel meer airflow is, evenals het wattage is anders. Zo draai ik voor een 1.6 Ohm ongeveer 10-15 W (hoger en ik brand gewoon de wiek weg terwijl die toch zeiknat is), terwijl een 0.3 Ohm makkelijk op 55W te vapen is. (en dat is dan direct-to-lung, bij +1Ohm is het veelal zoals bij een 'saf' de mond intrekken en dan inhaleren.)PixelShooter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:01:
[...]
Hier ben ik even niet helemaal meer mee. Ik had net verwacht dat je dan een minder sterk effect zou hebben. De coil wordt niet zo warm meer en je e-liquid verdampt daarom moeilijker als er een kleinere weerstand op zit, zou ik denken. Met een sterkere weerstand moet die meer stroom in warmte omzetten, en meer warmte is meer verdampen, toch? Ik zie waarschijnlijk wel iets over het hoofd
Verder wel nice dat er blijkbaar nog mensen zijn die 'saf' zeggen
Op mijn huidige setup (X Cube II met een Mutation V4 met 4 Kanthal A1-coils parallel geschakeld, geeft een 0.18 Ohm) draai ik zelfs een whopping 130 W als ik buiten sta. binnen draai ik het terug naar 110-115W.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 januari 2016 11:41]
Nee, de (bijna) volledige term is 'mechanical mod' (geen regeling qua power of voltage dmv knoppen oid) of 'regulated mod' (schermpje met info over ohm en Wattage/Voltage...). Dus ik leun toch echt eerder aan bij 'Module' of 'Modulator' oid.RoadRunner84 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:38:
[...]
Wat dacht je van dat mod voor... modification staat? Dat onder gamers die term intrinsiek verbonden is met 3rd party patches kan ik ook niet helpen.
Je veranderd (modificeerd) iets aan je vape pen (of xbox, of ps4, of... verzin het maar).
Module zou kunnen, het is nl de 'batterijmodule'. Maar goed, ik ga me niet over de naamgeving bezighouden, dat laat ik wel aan de community over.
Het is niet iets dat je veranderd aan je vape pen, het is, samen met een andere tank of dripper een hele vervanging voor je vape pen (je kan niet sub-ohmen met elk soort apparaat omdat niet alles zo'n lage weerstanden aankan).
Zelf denk ik bij 'mods' ook niet meteen (enkel) aan 3rd party patches of maps of 'mods' maar bijvoorbeeld een schroefset voor een wagen is voor mij ook een mod. Want een modification, zoals je al vermeldde.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 januari 2016 11:56]
En goede zaklampen en vapen hebben de batterijen gemeen.
Let je erop dat je zorgvuldig omgaat met je cellen?
Meet ze met een multimeter, zorg voor goede lader en gebruik goede cellen.
En als er eens een cel vent, dwz rook/damp uitbraakt, NIET INHALEREN, Wegwezen ventileren en liefst de cell op brandveilige plek dumpen.
Vrienden van me die rookten en zijn gestopt zeiden dat ze pas na 3 maanden echt verschil merkten, dus 3 weken is nog niet zo heel lang. Maar de leeftijd zal er ook wel mee te maken hebben, want zij rookten misschien 2-6 jaar i.p.v. bijvoorbeeld al 30 jaar en ik weet niet hoe dat bij jou zit. Maar goed, stoppen kan altijdTokkes schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:59:
[...]
Ja, ik damp ongeveer ongeveer elke dag. En dan is het echt meer iets, zoals ik eerder al zei 'to take the edge off' of zoals een snoepje/kauwgum tijdens de pauze. Tenzij 's morgens of na een maaltijd, ik voel de nicotine echt mijn maag in werking stellen.
Het is meer de 'handeling' om iets naar je mond te brengen waar ik (en velen anderen) niet vanaf geraken.
Ik heb in het verleden ook al getracht te stoppen, omdat het inderdaad volledig van de pot gerukt was/is om daar zoveel geld naartoe te gooien. Dat ging, moeilijk maar dat ging.... Tot mijn bus/trein weer eens te laat was.... Voor ik het wist stond ik zelfs na 3 weken niet roken in de winkel om een pakje shag.
Maar ja, dit is het volgende in sociaal geaccepteerde verslavingen. En zoals eerder al aangehaald, liever dit dan eigenlijk roken. Gewoon al de reactie van mijn vriendin erop is de moeite waard (geen stank, geen second-hand smoke, ...)
En dat blowen doe ik ook hoor, geen noodVoor de geinteresseerden komt hier nog een receptje om je favoriete blow om te vormen naar een e-liquid... wat op zijn beurt volledig stealth is en je bij wijze van spreken naast je baas kan staan blowen tijdens een rookpauze en die persoon heeft niets door.
Over je laatste alinea: dat klinkt wel heel interessant! Ik ga namelijk over een maand of zo naar een hotel waar je niet mag blowen
Bij een vaporizer denk ik overigens nog altijd aan dit soort dingen.
Ik merk na een halve dag zonder sigaret dat ik iets mis. Zelf zit er bij mij een jaartje of 5 aan teer en andere rotzooi in mijn longen, trouwens.Ample Energy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:44:
[...]
Vrienden van me die rookten en zijn gestopt zeiden dat ze pas na 3 maanden echt verschil merkten, dus 3 weken is nog niet zo heel lang. Maar de leeftijd zal er ook wel mee te maken hebben, want zij rookten misschien 2-6 jaar i.p.v. bijvoorbeeld al 30 jaar en ik weet niet hoe dat bij jou zit. Maar goed, stoppen kan altijdMaar je mag het lekker zelf weten.
Stoppen kan uiteraard altijd en velen zullen zoals ik wel denken dat het vrij makkelijk is... maar dat steekt toch tegen. Hervallen is zoveel makkelijker, zelfs met het schuldgevoel erbij. Na ongeveer 2 weken was het voor mij pas 'tolerant' om niet te roken en was ik niet meer het stuk chagrijn dat ik was geworden na een dag zonder deathstick.
Ik heb het grootste deel van het hele proces al klaarstaan en het is echt zo simpel om te doen, je houdt het niet voor mogelijk.Ample Energy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:44:
Over je laatste alinea: dat klinkt wel heel interessant! Ik ga namelijk over een maand of zo naar een hotel waar je niet mag blowen![]()
Bij een vaporizer denk ik overigens nog altijd aan dit soort dingen.
En ja, zelf ook al de neiging gehad een Volcano te halen en heb ook al een Crafty in mijn handen gehad. De eerste neemt de hele gezelligheid van een blowtje weg, de tweede is wat fijner om eens door te geven en beiden doen nog steeds het hele appartementsgebouw ruiken naar die frisse verbrande wietlucht. Daarom dat ik zocht naar een oplossing... en die heb ik gevonden, ben ik van mening.
Ook "opmerkelijk", een jointje voor het slapengaan en de dag erna greep ik veel minder snel naar een sigaret dan wanneer ik het niet deed. Dagen gehad dat ik gewoon uit gewoonte eentje rookte onderweg naar het station en na mijn lunch, waar dat gewoonlijk gemiddeld 1 sigaret per (anderhalf) uur was.
Uiteraard. De batterijen zijn zowat het gevaarlijkst aan een vape en verhalen genoeg gelezen over mensen waarbij de batterijen los in de broekzak zitten, de sleutels erbij, sleutels sluiten de polen kort en dan de broek in de fik of erger (meestal erger).Silent7 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:40:
Vape zelf niet, maar ben net in zaklampen gedoken.
En goede zaklampen en vapen hebben de batterijen gemeen.
Let je erop dat je zorgvuldig omgaat met je cellen?
Meet ze met een multimeter, zorg voor goede lader en gebruik goede cellen.
En als er eens een cel vent, dwz rook/damp uitbraakt, NIET INHALEREN, Wegwezen ventileren en liefst de cell op brandveilige plek dumpen.
Hier wijd ik nog wel een postje over uit, blijkbaar is er wel wat animo voor vaping, getuige de pageviews en comments dus dat is zeker toepasselijk.
Maar om je gerust te stellen, ik heb mijn research gedaan (of beter, iemand anders heeft dat gedaan, en die informatie is niet de enige) en ik heb daarop ook de juiste keuzes gemaakt. Zelf heb ik nu 2x groene Samsung 25R en 2x Sony VTC5's. De paarse EFEST die de shop mij bij mijn eerste sub-ohm boxmod verkocht heeft is een schande (32A rating maar dat ding kan ocharme 15-20A aan), werd gloeiend heet na een tijdje vapen op 40-45 W) en na wat opzoekwerk heb ik deze snel op de juiste manier gerecycleerd om vanzelfsprekende redenen. En zelfs na aanschaf van 'goed bevonden modellen' gooi ik ze voor de gein inderdaad nog even aan de multimeter. Je weet nooit.
Je kan zo'n beetje alles vapen, als het maar kan worden opgenomen door je longblaasjes en het bloed in kan. Of het dan gezond is (je blijft met (niet-giftige) glycerol bezig, natuurlijk, effecten van het inhaleren hiervan op lange termijn zijn niet bekend) is een ander verhaal, maar dan haal je er inderdaad nog iets goed uit. Misschien een ideetje voor de durvende ondernemer?Jogai schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:07:
Is er niet iets dat je kan vapen wat extreem gezond voor je is? E-Liquid met superfoods oid? Dan is het cool & gezond (of is vapen niet eens cool?)
Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan... het woord 'sigaret' neem ik zelden in de mond. Zelfs na het verhuizen naar de UK was het al heel snel 'cig' of 'fag' (keek ik eens vreemd op toen iemand mij op straat om een 'fag' vroeg... )PixelShooter schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:01:
[...]
Verder wel nice dat er blijkbaar nog mensen zijn die 'saf' zeggen
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 januari 2016 18:44]
Zelf ook een 3 tal maanden geleden overgestapt. Blijf maar kopen, het is gewoon heel leuk!
DAT dus. Heb je je set up, ben je er tevreden over, sta je bij wijze van spreken een week later terug in de shop om iets anders/beters te gaan halen, terwijl je reserveaccessoires genoeg hebt.Web-Brielle schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:30:
Blijf maar kopen, het is gewoon heel leuk!
Zo heeft een collega van me een goeie 7 box mods momenteel en 9 drippers/tanks.
En hij heeft ook al zeker 6 sets (mod +tank of dripper) doorverkocht.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 januari 2016 01:09]
Ik vind mensen die vapen er altijd heel erg verslaafd/junkerig uit zien. Die perceptie is totaal nergens op gebaseerd.
Ik hoop dat je met vapen je verslaving goed kunt afbouwen. Het vapen-gedrag lijkt iig in de ontkenningsfase van verslaving te passen.
Voor de lucht en omgeving is vapen een grote plus.
Had hier ook 10 complete sets ja, zijn er nu 3 uitgeleend om mensen te overtuigen en 2 doorverkocht (welke nog zelfs nieuw in de verpakking zaten!)Tokkes schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:05:
[...]
DAT dus. Heb je je set up, ben je er tevreden over, sta je bij wijze van spreken een week later terug in de shop om iets anders/beters te gaan halen, terwijl je reserveaccessoires genoeg hebt.
Zo heeft een collega van me een goeie 7 box mods momenteel en 9 drippers/tanks.
En hij heeft ook al zeker 6 sets (mod +tank of dripper) doorverkocht.
Waarom zou je bij verslaving niet meer rationeel kunnen zijn? De link tussen ontkenningsfase en vapen leggen? Nee, daar bruist de logica vanafSeenD schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:39:
Ik snap t niet. Ik snap roken sowieso niet. En vapen nog minder. Ik snap, dat wanneer je verslaafd bent, je niet rationeel bent.
Ik vind mensen die vapen er altijd heel erg verslaafd/junkerig uit zien. Die perceptie is totaal nergens op gebaseerd.
Ik hoop dat je met vapen je verslaving goed kunt afbouwen. Het vapen-gedrag lijkt iig in de ontkenningsfase van verslaving te passen.
Voor de lucht en omgeving is vapen een grote plus.
Anyhow. Zodra er een Vaporizer is die écht naar tabak smaakt en écht niet schadelijk is, rook ik graag weer.
En net het vapen zou begrijpelijker moeten zijn dan roken. Van roken heb je eigenlijk..helemaal niets. Buiten misschien een munt/vanille/tabaksmaakje.SinergyX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:09:
[...]
Waarom zou je bij verslaving niet meer rationeel kunnen zijn? De link tussen ontkenningsfase en vapen leggen? Nee, daar bruist de logica vanaf
Het feit dat ze hele cloudchase-competities opzetten (als in, een wereldkampioenschap) voor vapen zegt (mij) genoeg.
En ontkennen dat ik verslaafd ben/was ga ik zeker niet doen. Was me na een dag of 2-3 zonder altijd zeer goed bewust dat ik mezelf niet altijd was en dat puur omdat ik een craving had naar iets specifiek. Er miste iets maar kon mijn vinger er niet opleggen, want zelfs na een sigaret bleef die craving nog aanwezig. Pas na een tijdje legde ik de link met roken.
[Reactie gewijzigd op zondag 24 januari 2016 16:09]
sommigen zijn nu eenmaal sterker van karakter. Na die 3 weken ging ik naar de dagbladhandelaar, waar toen ook geen rij stond, en de shag en Rizla werden mij al aangeboden vooraleer ik de deur achter mij kon dicht doen. De gazettenwinkel was op het perron zelf in dat geval, dus lang en veel heb ik niet kunnen nadenken. Vooral frustratie op de NMBS omdat ze wederom eens flink te laat waren.jorrit91 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:45:
[knip]... maar snap toch niet helemaal hoe mensen het voor elkaar krijgen om niet te slagen in hun stoppoging (no judging intended). Ik bedoel, je stopt toch niet voor niets? En er is ook echt actie nodig om de stoppoging te onderbreken: je moet naar een winkel, in de rij staan, sigaretten en aansteker kopen terwijl je in de rij al 10 keer gedacht heb "zal ik het wel doen?"
Of als je collega-vrienden hebt die ook roken, ga je in mijn geval al snel mee even naar buiten. En dan is het peerpressure, in een bepaalde zin.
Of een goed excuus om eens even 'weg van de anderen' te zijn voor 5 minuten. En al helemaal als je effe zonder enige verdachtmaking even iemand prive wil spreken als je met zen allen gezellig op cafe zit.
De aansteker had ik trouwens sowieso altijd op zak. Want McGyver.
Nee, just kidding, overblijvertje van mijn studententijd. Goeie manier om contact te maken. Zie je een leuke meid een saf uithalen, bood ik (nonchalant, uiteraard
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 januari 2016 19:33]
Daar is het een verslaving voor. Als in, op papier lijkt het zo gemakkelijk inderdaad maar doe het maar eens echt. Ik wil al jaren stoppen maar het vlees van mijn vrouw is wat zwak; maar inmiddels moeten we wel, onze hand wordt geforceerd (financiele argumenten).jorrit91 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:45:Je moet echt actief stoppen met stoppen om te stoppen met stoppen.
Fysieke afkickverschijnselen, emotioneel een korter lontje, (tijdelijk) verlies van concentratievermogen. Om maar een aantal effecten te noemen van afkicken. Die zijn niet leuk en die vormen dan ook doorgaans een belangrijk argument om het stoppen maar gewoon af te breken, voor velen.
Ditmaal niet voor ons. Maar goed, dat is in belangrijke mate omdat we financieel een bijzonder zware klap hebben te verduren gekregen. Enorme inkomstenderving. Roken was een logische volgende stap in het al jaren langzaamaan steeds zuiniger leven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.